Glöm inte

Publicerad 2012-10-04 21:23:19 i Tips,

Torsdagstips såhär inne på kvällskvisten (det är nu många är mitt uppe i sin ångest och inte vet vad de ska ta sig till),

härda ut!

Nu kanske du bara vill kunna slå mig på käften. Jag vet. Jag vill slå mig själv på käften. Men tyvärr är det det enda vi kan göra just nu. Härda ut.

Om man har varit i psykiatrisvängen, så kallat "in och ut på psyket" så förstår du säkert varför jag säger just härda ut.
Om du aldrig själv varit där kan jag förklara, i så kortfattat som möjligt, vad jag menar.

Härda ut är nämligen vad man får höra om man åker in till psykakuten, ringer något journummer eller läggs in på en avdelning.
Ångest i första hand är någonting man får stå ut med. Det blir, som många påstår, lättare att hantera om du står ut med den ett tag. Står ut med det värsta, ett tag. Ett tag är alltså då när du når toppen på ångesten. När du bara vill kravla ur ditt skin, skära dig, springa eller dunka huvudet i vardagsrumsbordet. Härda ut. Slappna av. Andas.

Det är ett hett tips inom psykiatrin. Mindfulness och piller. Piller mot någonting som egentligen ligger i vår natur. Ångest är en form av rädsla, något som kroppen sätter in när det är ett hot framför dig.
Piller är onaturligt för människan i sådana lägen.

Jag vill inte komma någonstans med det här inlägget. Jag är bara trött, ledsen och ångestfylld. Ja, ni förstår.

Härda ut, må väl!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela