Mindfulness - bäst eller pest

Publicerad 2012-10-12 12:23:00 i Tips,


Öronen sprängs och ångesten ligger och spänner bakom mina sargade lungor. Trots Bisolvon, chai te och Lergigan vill inte något lägga sig. Trött.
Tänkte, trots allt detta, skriva lite om Mindfulness för er som inte riktigt har fått kläm på vad det egentligen är, hur det funkar eller bara känner enorm skeptism som jag själv gjorde i början.

Mindfulness

Mindfulness handlar om att vara närvarande i nuet. För det är i nuet vi lever; det förflutna är förbi och framtiden har ännu inte inträffat. Det låter enkelt, men kräver träning. Den som tränar regelbundet genom meditationsövningar blir bättre rustad att möta vardagens stress och utmaningar. Det är vetenskapligt prövat likväl som det vilar på en erfarenhet som sträcker sig tusentals år tillbaka i tiden. Mindfulnessmeditation är en meditationsteknik med rötter i zenbuddismen.

Ja, men hur gör man?

I meditationerna måste vi inte sitta eller ligga på något speciellt sätt eller försöka uppnå något speciellt tillstånd. Vi behöver inte ens att försöka slappna av. Vi övar oss helt enkelt i att upptäcka och utforska vad som händer i vår kropp och vårt sinne - i varje ögonblick.

Oftast fokuserar vi vår uppmärksamhet på något. Det kan vara andningen, kroppen, ljud, rörelser eller tankar. När vi upptäcker att vår uppmärksamhet glidit iväg från än där vi tänkt oss (för det kommer den att göra!) noterar vi bara var den var, och återgår till att vara uppmärksamma på det vi tänkt oss. Om och om igen.
Text ifrån Mindfulness.se

Hur brukar jag göra?

Jag tycker att det är skönt att göra det när jag ska sova, det är oftast då jag svävar iväg på dåliga spår, ältar och ångesten höjs markant.
Jag brukar lägga mig ned på rygg eller på sidan och ta tre djupa andetag. Sedan fokuserar jag en stund på alla ljud jag hör. Trappsteg, TVns prat, skratt, regnet mot rutan etc. Jag säger till mig själv att "Jag hör det, men dömer inte".

Sedan visualiserar jag en bäck. Ni vet en såndär fin och lagom brusande bäck som forsar ned mitt inne i skogen någonstans.
Jag försöker se mina tankar i ord flyta ned för bäcken.
Det börjar vid krönet av bäcken och försvinner bort i en snäv sväng längre ned.

Det här är förstås så himla individuellt, det gäller att träna, träna och åter träna! Tillslut hittar man sitt eget sätt. Försök att visualisera en plats där du känner ett lugn. Där du någon gång känt ett lugn.
Testa! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela