När ska man söka akut hjälp?

Publicerad 2012-10-04 21:45:00 i Allmänt, Tips,

När jag första gången var riktigt nere i skiten och traskade så satt jag febrilt och letade på google och försökte hitta svaret på "När är man så pass dålig att man bör åka in till psykakuten". Jag vred nog på den meningen säkert 300 gånger.

När bör man söka akut hjälp?
1. Om du är uppenbart deprimerad, frustrerad,
tänker på hur du ska kunna ta livet av dig
2. Ångestfylld, svårt att andas ordentligt, tryck över bröstet, uppskruvad
3. Drogmissbrukar (dricker alkohol ofta/mer än vanligt), knark
4. Skadar dig själv fysiskt
5. Är rädd för dig själv

Det är några grundstolpar som du kan vila dig på. Detta gäller förstås även om du är anhörig.

Varför jag skriver just akut är att många går onödigt länge och dras med problem som oftast är djupare än vad man tror.
"Du skriver om man dricker mer alkohol än vanligt". Detta är ett exempel från mitt liv då jag omedvetet började dricka mer och tillslut märkte jag själv att jag inte hade samma koll som tidigare. När bussen skulle gå, jag började spy som jag aldrig gjort tidigare, vaknade upp med grästuvor i sängen som tyder på att jag hälsat på ett dike innan jag kom hem. Etc. etc.

Från min synvinkel. Jag drog med mina allvarliga ()dödstankar alldeles för länge när det fanns dom som kunde ta emot mig med öppna armar (glöm inte, du får inte vara FÖR sjuk för att kunna STÅ UPP FÖR DIG SJÄLV tyvärr).
Må gott där ute och tveka inte att be om hjälp!
Sleep well cykelställ!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela